Er zijn op dit moment twee manieren om een gelijkzijdige driehoek te vouwen: via het vouwen van een tetraëder of een “vlakke” methode. Beide methodes kunnen gevouwen worden met een A6 papier. Bij het vouwen van de tetraëder leren de leerlingen eerst in ca. 5 minuten hoe ze de tetraëder kunnen vouwen, daarna denken ze na over het bewijs of de driehoek daadwerkelijk gelijkzijdig is. Bij het vouwen van de vlakke gelijkzijdige driehoek is de vraag juist hoe je de lengte van één zijde kunt overbrengen naar de andere zijdes.
Vouwen van een gelijkzijdige driehoek via een tetraëder.
- Doel: leerlingen leren de eigenschappen van een gelijkzijdige driehoek door het vouwen van een tetraëder en kunnen op hun niveau een “bewijs” leveren.
- Niveau onderbouw: vouwen tetraëder en aannemelijk maken gelijkzijdige driehoek via vouwen.
- Niveau bovenbouw: vouwen tetraëder en bewijs gelijkzijdigheid.
- Materiaal: per leerling een vel A4 of A5 papier.
- Tijdsduur: vouwen tetraëder ca. 5 minuten. Bewijzen: 5-10 minuten.
- Kennisclip vouwen tetraëder (3:30 minuut)
- Kennisclip aannemelijk maken gelijkzijdige driehoek door vouwen (4:33 minuut)
- Kennisclip formeler bewijs gelijkzijdige driehoek (3:34 minuut)
Vouwen van een vlakke gelijkzijdige driehoek
- Doel: leerlingen leren de eigenschappen van een gelijkzijdige driehoek door deze te vouwen (onderbouw) of activeren voorkennis over gelijkzijdige driehoeken (bovenbouw).
- Niveau onderbouw: vouwen van gelijkzijdige driehoek aan de hand van de kennisclip.
- Niveau bovenbouw: eerst zélf proberen een gelijkzijdige driehoek te vouwen van een vel papier.
- Materiaal: per leerling een vel A4 of A5 papier.
- Tijdsduur: ca. 10 minuten
- Kennisclip vouwen gelijkzijdige driehoek (8:51 minuut)
Kennisclips: